Les personnels en relation de service : engagement personnel et attentes d'organisation - École des Ponts ParisTech Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Vie sociale Année : 2016

The transformation of the concept of service within institutions and through practice

Les personnels en relation de service : engagement personnel et attentes d'organisation

Résumé

Three complementary approaches to the concept of service are described in this article. A) services rendered to a service users that result from the person’s wishes, rights and the quality of care offered, B) services in the community taking the form of mobile teams working in homes and in the ordinary environment of the person, C) services managed from a single platform comprising several agencies offering a variety of forms of care, thus enabling people in vulnerable situations to benefit from a continuity of care. In this last case, several legislative and administrative measures and methods will be necessary to make service users’s itineraries more joined-up by a better articulation of each segment of their care programs.
Le travail en relation de service sollicite fortement les compétences et les subjectivités des personnels concernés, qu’ils soient vus comme des professionnels à part entière ou comme de faible qualification, notamment dans le secteur médico-social. La relation de service passe de fait par l’engagement des personnes mais celles-ci ont d’autant plus besoin que de l’organisation soutienne leur action. Dans le domaine médico-social en particulier, l’organisation de l’activité individuelle et collective s’interprète comme une attente des personnes pour les aider à réguler leur engagement.
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hal-01343279 , version 1 (08-07-2016)

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Citer

Pascal Ughetto. Les personnels en relation de service : engagement personnel et attentes d'organisation. Vie sociale, 2016, Le service, les services, 14, pp.83-93. ⟨10.3917/vsoc.162.0095⟩. ⟨hal-01343279⟩
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