M. Armour, A Review of the Literature on Police Traffi c Law Enforcement, Australian Road Research Board, vol.14, pp.17-25, 1984.

F. Bardet, Quand les constructeurs automobiles façonnent la sécurité routière: la médiatisation des accidents de la route aux Etats-Unis, vol.147, pp.87-113, 2008.

U. Beck, The Reinvention of Politics: Towards a Theory of Refl exive Modernization, Modernization: Politics, Traditions and Aesthetics in the Modern Social Order, pp.1-55, 1994.

S. Bernardin, La production de statistiques comme vecteur de légitimité: l'avènement du National Safety Council aux Etats-Unis, L'accident de la route: comprendre pour mieux agir, pp.53-76, 1923.

E. Bittner, The Function of the Police in Modern Society: A Review of Background Factors, Current Practices and Possible Role Models, 1970.

B. Bozeman and S. Bretschneider, The " Publicness Puzzle " in Organization Theory: A Test of Alternative Explanations of Differences between Public and Private Organizations, Journal of Public Administration Research and Theory, vol.4, pp.197-223, 1994.

J. P. Brodeur, Le travail d'Egon Bittner: Une introduction à la sociologie de la force institutionnalisée, vol.25, pp.307-330, 2001.

L. Carnis, F. Hamelin, and V. Spenlehauer, Les polices de la route: Une approche comparée Etats-Unis, Nouvelle Galles du Sud et Nouvelle-Zélande, vol.269, 2006.

N. Douthit, August Vollmer, Berkeley's First Chief of Police, and the Emergence of Police Professionnalism, Part, vol.3, pp.92-119, 1992.

J. W. Eastman, Styling versus Safety: The American Automotive Industry and the Development of Automotive Safety, pp.1900-1966, 1984.

C. Emsley, Mother, What Did Policemen Do When There Weren't Any Motors? The Law and the Regulation of Motor Traffi c in England, La Création de la Loi et ses Acteurs: l'exemple du droit pénal, pp.149-78, 1991.

R. V. Ericson and K. D. Haggerty, Policing the Risk Society, 1997.

J. Ferret, Old Continental Europe " : Managing the Local/ National Divide, Policing and Society, vol.14, pp.49-65, 2004.

M. Foucault, The Birth of Biopolitics: Lectures at the Collège de France (1978-1979) , tr. Graham Burchell Basing stoke, 1977.

J. R. Gusfi-eld, The (F)Utility of Knowledge? The Relation of Social Science to Public Policy toward Drugs, Annals of the American Academy of Political and Social Sciences: Drugs and Social Policy, vol.417, pp.1-15, 1975.

, The Culture of Public Problems: Drinking-Driving and the Symbolic Order, 1981.

I. Hacking, The Social Construction of What, 2000.

W. Haddon, . Jr, E. A. Suchman, and D. Klein, Accident Research: Methods and Approaches, 1964.

F. Hamelin, Naissance d'une police: Comment la police de la route est devenue une institution légitime aux Etats-Unis, vol.63, pp.88-107, 2006.

F. Hamelin and V. Spenlehauer, Police de la route et police communautaire sont-elles compatibles? Premiers éléments de réponse à partir des cas californiens et néozélandais ' , colloque international francophone: la police et les citoyens, Ecole nationale de police du Québec, Nicolet (Canada) available online at www.cicc.umontreal.ca/ policecitoyens/index.htm, Policing and Society, vol.58, pp.261-84, 2005.

, L'action publique de sécurité routière, Entre rêve et réalisme ' , revue Réseaux, vol.147, pp.49-86, 2008.

B. D. Jones and F. Baumgartner, The Politics of Attention: How Government Prioritizes Problems, 2005.

G. Kellens and C. Pérez-diaz, Le contrôle de la circulation routière dans les pays de la CEE, l'Harmattan, 1997.

J. Kingdon, Agendas, Alternatives, and public policies, 1984.

A. Kletzlen, L'automobile et la loi: Comment est né le Code de la route, l'Harmattan, 2000.

F. M. Kreml, The Specialized Traffi c Division, Journal of the American Academy of Political and Social Science, vol.291, pp.63-72, 1954.

B. Latour, Science in Action, 1987.

L. Heuillet and H. , Basse Politique, Haute Police, 2001.

I. Loader and N. Walker, Necessary Virtues: The Legitimate Place of State in the Production of Security, Democracy, Society and the Governance of Security, pp.165-95, 2006.

P. K. Manning, Information Technology and the Police, Modern Policing, pp.349-98, 1992.

G. T. Marx, La société de sécurité maximale, vol.12, pp.147-66, 1988.

L. J. Mcennis, The Background and Development of the Traffi c Institute of Northwestern University, Journal of Criminal Law, vol.42, pp.663-73, 1952.

C. Mcshane, The Automobile: A Chronology of its Antecedents, Development, and Impact, 1997.

D. Monjardet, Ce que fait la police: Sociologie de la force publique. Paris : La Découverte, Polices entre Etat et Marché. Paris : Presses de Sciences Po, vol.3, pp.49-57, 1965.

M. Perrot, Recherches sur le système pénitentiaire au XIXème siècle: débat avec Michel Foucault, 1980.

M. Pollner, Mundane Reason: Reality in Everyday and Sociological Discourse, 1987.

M. Punch, ). Vijver-(van-der, K. Zoomer, and O. , COP " : Developing Community Policing, An International Journal of Police Strategies & Management), vol.25, pp.60-79, 2002.

A. Purenne, La relation police/citoyens à Montréal au prisme de la lutte contre l'insécurité routière ' , Les Cahiers de la Sécurité Intérieure, vol.58, pp.101-121, 2005.

D. Ross, American Social Science and the Idea of Progress, The Authority of Experts: Studies in History and Theory, pp.157-75, 1984.

V. Spenlehauer, La police de la route néo-zélandaise est un laboratoire ' , Les Cahiers de la Sécurité Intérieure, vol.58, pp.51-74, 2005.

P. R. Wilson and D. Chappell, The Effects of Police Withdrawal from Traffi c Control: A Comparative Study, Criminology and Police Science, vol.61, pp.567-72, 1971.