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Communication Dans Un Congrès Année : 2014

High-speed train territorial impact in French and Spanish medium cities with stations located in the outskirts

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Résumé

This paper aims to carry out a comparative review of the high-speed train in Spain and France regarding the socioeconomic impact in medium cities with stations located outside of the urban weave. By now, many projects in Spain are still to be implemented and therefore they are looking for examples and counterexamples in other European countries. The strategies to take advantage of the high-speed services in these cities and their impact are the core of the presentation: successful and mistaken projects and activities such as residential, commercial, sort of companies (R&D, technological, financial, logistics), etc. Which have been the factors to develop economic activities surrounding the high-speed stations? What is necessary to stimulate the attraction of companies or other activities? In this sense, are there different patterns between French and Spanish cities? The main perspectives of the high-speed rail services in Spain and France will be questioned: sector liberalization, reduction of fares and other kind of offer for groups.
Cet article a pour objectif de mener à bien une comparaison franco-espagnole des impacts socio-économiques de la grande vitesse dans les villes moyennes disposant de gares situées hors du tissu urbain. Pour l'heure, de nombreux projets attendent encore leur mise en oeuvre en Espagne ; c'est pourquoi le pays recherche chez ses voisins européens des exemples et contre-exemples en la matière. Les stratégies mises en oeuvre pour tirer profit de la grande vitesse dans ces villes, ainsi que leur impact seront le coeur de la présentation, qui examinera les réussites et les échecs en matière de logements, de commerces, d'entreprises (recherche et développement, technologie, finance, logistique…). Quels ont été les facteurs de développement des activités économiques autour des gares à grande vitesse ? Quels sont les enjeux pour attirer des entreprises et autres activités ? Les modèles sont-ils différents en France et en Espagne ? Enfin, les principales perspectives de la grande vitesse dans les deux pays seront interrogées : libéralisation, réduction des tarifs, autres types d'offres de groupe…
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Dates et versions

hal-01226784 , version 1 (10-11-2015)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01226784 , version 1

Citer

Eloïse Libourel, Armando Ortuño-Padilla, David Bautista-Rodríguez, Patricia Fernández-Aracil. High-speed train territorial impact in French and Spanish medium cities with stations located in the outskirts. Transport Research Arena 2014, Apr 2014, Paris, France. ⟨hal-01226784⟩
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