. Plus and A. Pour-reprendre-la-métaphore-de, Sparks, il semble bien que le monde soit devenu un double-decker avec un « First World deck and a Third World deck [but with] no stairway from the lower to the upper deck » 350 . Filant la métaphore, M. Davis explique que ce sont les politiques néolibérales d'ajustement qui « ont "retiré l'échelle

. Pourtant, quoique dans un sens inattendu Qu'adviendra-t-il, en Europe, lorsque sonnera l'heure de renouveler les infrastructures d'adduction et d'assainissement de l'eau ? N'est-il pas permis de penser que le modèle des POPs, s'il s'est entretemps répandu dans les pays du Sud et qu'il a été perfectionné par les pays émergents, vienne à être appliqué dans les pays riches ? Peutêtre , alors, 2003.

!. Ouvrages-de-politiques-publiques and B. S. , « L'action publique au Sud : un cadre d'analyse ? », working document, p.14, 2008.

L. P. Le and . Gales, Gouverner par les instruments, Presses de Sciences-Po, p.370, 2004.

L. P. Le and . Gales, Sociologie de l'action publique, p.127, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01389541

L. Le and . Bourhis, Donnez-moi de la bonne politique et je vous donnerai de la bonne eau..., Rapport d'étude, p.79, 1995.

R. Zerah, An alternate approach to the water supply and sanitation infrastructure in urban India, p.20, 2008.

S. E. Kaika, Fetishizing the modern city: the phantasmagoria of urban technological networks, International Journal of Urban and Regional Research, vol.24, issue.1, pp.1120-138, 2000.
DOI : 10.1111/1468-2427.00239

A. A. and J. Davila, Governance and access to water and sanitation in the metropolitan fringe: an overview of five case studies Urban governance, diversity and social action in cities of the South, Aerus Annual Conference, pp.1-20, 2004.

A. A. and J. Davila, Governance of water and sanitation services for the peri-urban poor, p.125, 2006.

B. R. Moran, Literature review of non-state provision of basic services, pp.1-65, 2004.

C. B. Vezina, Les opérateurs indépendants de l'eau potable et de l'assainissement dans les villes africaines (synthèse) », Programme pour l'Eau et l'Assainissement, pp.1-13, 2000.

D. F. and A. Bakalian, Output-based aid in water : Lessons in implementation from a Pilot in Paraguay" in Viewpoint -Public Policy for the Private Sector, pp.1-4, 2004.

K. M. Mcgranahan, Informal water vendors and the urban poors" Human Settlements Discussion Paper Series, pp.1-26, 2006.

K. M. Schwartz, Small-scale private service providers of water supply and electricity, World Bank Policy Research Working Paper, pp.1-38, 2005.

O. D. Mcgranahan, Local water companies and the urban poor", IIED -Human Settlements Discussion Paper Series, pp.1-26140, 2006.

P. M. Conan, The role of small-scale private water providers in serving the poor, Asian Development Bank, pp.1-6, 2003.

T. S. Hunt, Taking account of the poor in water sector regulation, Water Supply & Sanitation Working Notes, n°11, pp.1-75, 2006.

T. T. and S. Requena, Engaging local private operators in water supply and sanitation services -Initial lessons from emerging experience in Cambodia, Columbia, Paraguay, The Philippines and Uganda, World Bank Policy Research Working Paper I, pp.1-61, 2006.

V. Collignon, « Les opérateurs privés du secteur informel qui approvisionnent en eau les petits centres et les quartiers péri-urbains », Dynamiques sociales et Environnement, p.10, 1998.

V. and D. Schaub-jones, Access through innovation : Expanding water service delivery through independent network providers, BPD Water and Sanitation, pp.1-41, 2006.

Z. Llorente, The urban water sector: formal versus informal suppliers in India, pp.11-15, 2003.

!. Enjeux-du-développement and B. S. , Le développement durable, PUF, coll. Que sais-je?, 2 e éd, p.127, 2007.

D. Meynet, « Les ONG : acteurs d'une "gestion disputée" des services de base dans les villes africaines ?, Autrepart, n°35, pp.19-38, 2005.

H. B. Vallee, « Energie du Mali, ou les paradoxes d'un " échec retentissant, p.39, 2007.

M. N. Ould and . Aoudia, « La "bonne gouvernance" est-elle une bonne stratégie de développement ?, p.74, 2008.

M. M. and R. Turner, Aid harmonization in Mozambique: Good practice for sector working groups, G19 Donors, p.3, 2007.

L. Mozambique, !. Généralités, and B. E. Orre, Can a patrimonial democracy survive? The case of Mozambique, Forum for development studies, n°2, pp.199-239, 2001.

B. Da and C. A. , Urbanos e rurais: circulação e mobilidade nas familias da periferia de Maputo, Revue Lusotopie, pp.147-162, 2006.

B. Alves, F. D. Leite, and . Viana, Maputo: from the colonial paradigm to the peripheralization of the contemporary urban space, p.10, 2006.

. Maputo, Gouverner les villes d'Afrique : Etat, gouvernement local et acteurs privés, pp.53-68, 2007.

R. I. Henriques, (Sub)urbanidade e transformação do uso do solo na periferia de Maputo, Cadernos da Faculdade de Arquitectura da Universidade, pp.10-19, 2005.

R. I. Salvador, Há diferença: ali é cidade, aqui é subúrbio - Urbanidade dos bairros, tipos e estratégias de habitação em Maputo e Luanda, pp.35-46, 2002.

B. A. Meisel, Les petits opérateurs privés de l'approvisionnement en eau à Maputo : Compte-rendu de mission du, 2007.

B. D. and S. Nguenha, Relatório do estudo do Programa do Abastecimento de Água aos Bairros Periféricos em Moçambique (PAABP) -Ponto de situação, p.75, 1997.

E. B. , G. Thompson-&-s, and . Tremolet, Support to the Water Regulatory Council in the development of regulatory tools for services to the urban poor, p.65, 2008.

/. Hydroconseil and . Sal, Component 3: Water Supply to Peri-urban Areas, Maputo Water Supply Project, 2007.

/. Hydroconseil and . Sal, Component 3: Water Supply to Peri-urban Areas, Quarterly report n°1, january-march, Maputo Water Supply Project, 2007.

B. Sal, Adapting Regulation to the Needs of the Poor: Mozambique Case Study, 2007.

/. Hydroconseil and . Sal, Component 3: Water Supply to Peri-urban Areas, Maputo Water Supply Project, pp.april-june, 2007.

/. Hydroconseil and . Sal, Component 3: Water Supply to Peri-urban Areas, Quarterly report n°2, Maputo Water Supply Project, pp.90-138140, 2007.

/. Hydroconseil and . Sal, Component 3: Water Supply to Peri-urban Areas, Quarterly report n°3, july-september, Maputo Water Supply Project, 2007.

/. Hydroconseil and . Sal, Component 3: Water Supply to Peri-urban Areas, Quarterly report n°3, Annexes, july-september, Maputo Water Supply Project, 2007.

/. Hydroconseil and . Sal, Component 3: Water Supply to Peri-urban Areas, Quarterly report n°4, october-december, Maputo Water Supply Project, 2007.

/. Hydroconseil and . Sal, Component 3: Water Supply to Peri-urban Areas, Quarterly report n°5, january-march, Maputo Water Supply Project, 2008.

/. Hydroconseil and . Sal, Component 3: Water Supply to Peri-urban Areas, Quarterly report n°5, Maputo Water Supply Project, 2008.

/. Hydroconseil and . Sal, Component 3: Water Supply to Peri-urban Areas, Project rationale and methodology, Maputo Water Supply Project, 2007.

/. Hydroconseil, /. Castalia, and . Sal, Evaluation and characterization of service quality (mapping service quality, Quality of Service Report, Deliverable 3, 2008.

S. Sustem, Beneficiary assessment on urban water in Mozambique: Maputo and Quelimane, Executive summary of final report, may, 1997.

!. Textes-de-loi, Lei de Águas. I Série -N° 31, pp.11-22, 1991.